Diş hekimliği ve Covid 19

Diş ve dişeti hastalıkları genel olarak değerlendirildiğinde, ağız ve diş sağlığını vücudun genel sistemik sağlığından ayrı düşünmek mümkün değildir. Ağız ve diş sağlığında yaşanacak problemler kalp ve damar sistemi de dahil olmak üzere vücudun genel sağlığını ve tüm bağışıklık sistemini olumsuz etkileyebilmektedir.

Ağız ve diş sağlığında meydana gelebilecek bir sıkıntı direkt olarak kandaki bazı iltihabi göstergelere yansımaktadır. Ağız ve diş sağlığı kötü olduğu kişilerde C-Reaktif Protein ve interlökin gibi iltihabi göstergelerin kandaki seviyelerinde artış meydana gelmektedir. Bu sebepten dolayı diş ve diş eti hastalıklarından olumsuz olarak etkilenecek bağışıklık sistemine sahip bireylerde tüm hastalıklarda olduğu gibi Covid-19 Corona virüs hastalığının da daha şiddetli seyretmesi normal olacaktır.

Covid-19’un en yaygın bulaşma yolu ağız ve solunum yollarıdır ve sağlıklı ağız, bakteri ve virüsler için ilk doğal bariyeri oluşturmaktadır. Bu nedenle kötü bir ağız sağlığı hastalık yapan virüs ve bakterilerin tutunmasına ve buradan solunum yoluna geçmesine sebep olacaktır. Nitekim yapılan birçok farklı çalışmada şu an dünyada yaygın olan ve bir pandemiye dönüşmüş durumdaki Corona virüs (Covid-19) hastalığının seyri ile ağız sağlığı arasında yakın bir ilişki oldu saptanmış ve bağışıklık sistemi zayıf olan kişilerde daha şiddetli seyrettiği gösterilmiştir.

Kronik hastalık, bağışıklık ve virüs yükü gibi parametreler, Covid-19 hastalığının şiddeti ile ilişkili olsa da ağız ve diş sağlığı kötü olan bireyler Covid-19’u daha şiddetli geçirme potansiyeli taşımaktadırlar. Ağız sağlığının kötü olmasının akut ve kronik hastalıkları tetikleyebileceği gibi Covid -19 corona virüs hastalığının da daha şiddetli geçmesine sebep olabilir.

Pandemi Döneminde Ortodontik Tedavi

Ortodontik tedavi gören bireylerde ağız içerisinde bulunan aygıtlar tüketilen besinlerin ağız içersinde daha fazla birikmesine neden olmaktadır. Bu noktayı dikkate alarak özellikle tel tedavisi gören hastaların ağız bakımlarına çok daha fazla önem göstermeleri gerekmektedir.

Bağışıklığı desteklemek için beslenme kadar ağız sağlığına da dikkat etmek önemlidir. Diş hekimleri olarak salgın boyunca, hastane ve tedaviye ihtiyaç duymamak ve sağlık sistemimizin yükünü artırmamak için ağız ve diş sağlığına her zamankinden daha fazla özen göstererek hastalarımızı da bu yönde motive etmeliyiz.