Özellikle 2000'li yıllardan sonra teknolojik gelişmelerin de etkisiyle diş hekimliği alanında büyük gelişmeler yaşanmıştır. Estetik diş hekimliği, diş hekimliğinin farklı branşlarının bir araya gelerek kişinin gülüşünün daha güzel ve daha iyi hale getirilmesi, dişlerindeki problemlerin çözülmesi amacıyla uygulamalar yaptığı alandır.

Bu uygulamadaki ilk ve en önemli adım hastada mevcut olan diş bozukluklarının ortadan kaldırılmasıdır. Dişlerinde çapraşıklık veya aralık olan hastalarda ortodontik tedavi atlanarak gülüş tasarımı ile ilgili yapılacak uygulamalar başarılı olamayacağı gibi aynı zamanda dişlerin orta ve uzun dönemde kayıplarına sebep olacaktır. Bunun nedeni dişlerdeki bozuklukları ortodontik tedavi yapmadan düzeltmek için yapılacak olan fazladan diş kesimidir. Bunun sonucunda yapılacak kesime bağlı olarak dişler gereğinden fazla ufalacak, belki kanal tedavisine hatta gereksiz yere diş çekimine gerek olacaktır.

Bu sebepten dolayı gülüş tasarımı düşünen hastaların öncelikle varsa dişlerindeki bozukluklarından kurtulmaları gerekmektedir. Gülüş tasarımı düşünen erişkin hastaların ortodontik tedaviye uzak durmalarının en önemli sebebi tedavi süresinin uzun olması ve bu süre boyunca apareylerin hasta açısından sıkıntı yaratan görüntüsüdür. Son yıllarda sıklıkla kullanılmaya başlayan lingual tedavi bu konuda hastaların estetik sıkıntılarını tamamen ortadan kaldırmaktır. Bunun yanında çapraşıklığın çok fazla olmadığı, kapanış bozukluğunun bulunmadığı vakalarda uygulanacak LAS (Lingual Sosyal Altı ) sistemi ile bir yandan tedavi süresinde ciddi kısalmalar sağlanırken diğer taraftan dişlerdeki bozukluklar doğal yöntemler ile dişlere zarar verilmeden ortadan kaldırılmaktadır.

Peki lingual ortodontik tedavi gülüş tasarımında hangi noktaya kadar etkilidir? Bu teknik ile gerekli eğitimleri almış uzman lingual ortodontistlerin yapacakları tedavilerde sadece dişlerdeki çapraşıklıklar ve kapanış bozuklukları ortadan kaldırılmaz, dişlerin şekil ve boyutları dışında konumları ile ilgili her tür düzeltme yapılabilir. Örneğin ortodontik tedavi ile dişlerdeki konum bozukluklarını düzelttikten sonra hasta isteğine bağlı olarak dizideki dişlerin boyunu biraz daha uzatmak tel tedavisi ile yapılabilir, ancak dişin şeklini ortodontik tedavi ile mümkün değildir.

Bu noktada dişlerinde çapraşıklık olan ve gülüş estetiği düşünen vakalarda ortodontik tedavi ilk adımı oluşturmaktadır. Bu bireyler belki de sadece lingual tedavi ile dış görünüşlerinden ödün vermeden arzu ettikleri gülüş estetiğine kavuşacaklardır. Benzer şekilde dişlerin kapanışları düzgün, daha az bozukluğu olan hastalar ise LAS (Lingual Sosyal Altı ) sistemini tercih ederek daha kısa sürede çapraşıklıklarından kurtulacaklardır.

Ortodontik tedaviden sonra dişlerin düzgün konumları renk, şekil, diş diş eti ilişkisi vb. sebeplerle hastanın estetik beklentilerini yeterli derecede karşılayamadığı durumlarda diğer diş hekimliği branşları devreye girer. Dişler üzerinde uygulanacak kompozit lamina, porselen lamina, zirkon dişler veya en basit şekli ile bonding uygulamaları veya diş beyazlatma ile hastanın arzu ettiği gülüşe kavuşması için gerekli ilave işlemler yapılır.