Dişeti problemlerinin başında gelen dişeti çekilmesi tedavi edilmediği durumlarda diş kaybı ile sonuçlanabilecek bir dişeti hastalığıdır.

Dişeti çekilmesinin nedenleri nelerdir?

• İlerlemiş diş eti iltihabı
  • Diş taşları
  • Bastırılarak ve aşırı kuvvet uygulanarak yapılan hatalı diş fırçalama
  • Hatalı yapılmış kron veya dolgular
  • Yaşlanmaya bağlı oluşan fizyolojik dişeti çekilmesi
  • Diş dizisindeki çapraşıklıklar
  • Temizlik amacıyla dişler arasına kürdan veya toplu iğne gibi yabancı cisimlerin sürekli olarak sokulması
  • Diş köklerinde meydana gelen morfolojik değişiklikler
  • Ortodontik tedavi sırasında meydana gelen dişeti çekilmeleri

Diş eti çekilmesine bağlı olarak rastlanan en önemli şikayetler aşırı dentin duyarlılığı ve köklerde meydana gelen çürüklerdir.

Aşırı dentin duyarlılığı

Dişeti çekilmelerine bağlı olarak açığa çıkan kök yüzeyleri çoğunlukla, kökün en dış tabakası olan ve sement adı verilen doku ile örtülü değildir. Böyle bir durumda kökün orta tabakasını oluşturan dentin dokusu açığa çıkmıştır. Bu doku termal, kimyasal ve mekanik uyaranlara karşı çok hassastır. Dentin hassasiyeti olarak adlandırılan bu durum yeme, içme sırasında ciddi hassasiyet, rahatsızlık, hatta bazı durumlarda şiddetli ağrılara sebep olabilmektedir. Dentin hassasiyetinin tedavisinde İlaçlarla başarı sağlanamıyorsa ilgili bölge bir dolgu maddesiyle örtülebilir, bazı durumlarda basit bir cerrahi işlem gerektiren serbest diş eti grefti operasyonu ile kök yüzeyi kapatılabilir.

Kök çürüğü

Dişeti çekilmelerine bağlı olarak açığa çıkan kök yüzeylerinde çürüklere de rastlanabilir. Bunlar dolgu uygulamaları ile tedavi edilebilirler. Böyle bir durumdan şüphe edildiği takdirde vakit kaybetmeden diş hekimine başvurulmalıdır. Aksi takdirde diş kaybı ile sonuçlanabilecek bir tablo ile karşı karşıya kalınacaktır.

Ortodontik tedavi sırasında dişeti çekilmesi meydana gelebilir mi?

Evet. Ortodontik tedavi sırasında diş eti çekilmesi meydana gelebilmektedir. Bunun en önemli sebebi uygulanan ortodontik kuvvetlere bağlı olarak oluşan kemik yıkımının daha sonra yenilenememesi, daha doğrusu tam olarak yeterli kemik yapımının gerçekleşememesidir. Bu noktada hem tedaviyi yapan ortodontiste, hem de hastaya önemli sorumluluklar düşmektedir. Ortodontist tedavi sırasında dişlere aşırı kuvvet uygulamaktan kaçınmalı, diş eti çekilmesine neden olabilecek diş hareketlerinde dikkatli olmalıdır. Hastalarımız ise tedavi sırasında ağız bakımlarına en üst düzeyde dikkat etmeli diş temizliğinde kürdan kullanımından ve sert fırçalamadan kaçınmalıdırlar.

Dişeti çekilmesi olduğunu düşündüğünüzde en kısa zamanda diş hekiminiz veya ortodontistinize başvurun. Hekiminiz öncelikle bunun nedenini teşhis edecek ve ona göre bir tedavi planlaması yaparak erekli işlemleri başlatacaktır.