ERİŞKİN HASTALARDA DİŞ SIKMA PROBLEMLERİ-BRUKSİZM

Çocuklarda diş sürmesi sırasında (süt dişlenmeden kalıcı dişlenmeye geçerken) diş gıcırdatması görülebilir ancak bu durum geçici olup ergenlik döneminde kendiliğinden son bulmaktadır.

Buna karşılık erişkin hastalarda devam eden bruksizm vakaları mutlaka nedenleri araştırılması ve tedavi edilmesi gereken olgulardır. Özellikle bu alışkanlığa sahip ve Gizli Tel düşünen hastalarda bu konu tedaviyi yapacak hekim tarafından dikkatli ve detaylı bir şekilde değerlendirilmelidir.

Bruksizm Belirtileri Nelerdir?

Diş sıkma problemi yaşayan hastalarda en önemli belirti ağrıdır. Diş sıkma ve gıcırdatma olgularında baş ve boyun ağrıları, uyku problemleri, çene hareketlerinde zorlanma ve sırt ağrıları meydana gelebilir. İlerlemiş vakalarda sürekli birbirine sürtüne dişlerin mineleri zarar görür, aşınma fazla olur ve diş sinirine yaklaşır ise dişlerde hassasiyet meydana gelebilir.

Diş dolgularında kırılma ve çatlamalar yaşanabilir. Saklı Tel ile tedavi edilen vakalarında özellikle alt dişlerin üst çene braketlerine değmesine bağlı olarak kırılmalar yaşanabilir.

Çene ekleminde ağız açma kapama sırasında ses gelebilir, ağrı olabilir. Özellikle erişkin hastalarda bu durum hekim tarafından dikkatli bir şekilde değerlendirilmeli ve gerekli önlemler daha tedavi başından itibaren alınmalıdır.

Bruksizm Nedenleri Nelerdir?

• Dişsel, sistematik ve/veya psikolojik olabilir
  • Diş yapısındaki bozukluklarda veya sonradan yapılan hatalı protez veya dolgulardan kaynaklanabilir
  • Yetersiz, dengesiz beslenme, endokrin bozukluklar, psikolojik faktörler veya günlük streslere bağlı oluşabilir
  • Bireyin kişilik yapısı da önemlidir. Agresif aceleci ve titiz bireylerde daha fazla görülebilir

Bruksizm Tedavisi

Diş gıcırdatma tedavisindeki amaç; dişler ve çene ekleminde meydana gelebilecek kalıcı hasarları önleyerek oluşan ağrıyı ortadan kaldırmaktır.

Diş sıkma problemleri olan erişkinler için öncelikle gece plağı önerilmektedir Problemin ileri safhalarında ise çene eklemindeki deformasyona bağlı olarak cerrahi müdahaleler gerekebilir.

Gizli diş telleri ile tedavi edilen hastalarda öncelikle kişiye özel olarak hazırlanacak braketlerin laboratuar aşamasında hastaların diş sıkma alışkanlığı dikkate alınarak tutuculuğu arttırıcı bazı ilave işlemler yapılmalıdır.

Görünmeyen diş teli uygulanacak bu hastalarda yapıştırma işlemine öncelikle üst çeneden başlanmalı ve bu aşamada alt çenede daha ince bir materyalden üretilecek gece plağı uygulanmalıdır. Alt çenede uygulanacak braketlerde önce ön bölge daha sonra ise arka bölgeye uygulanarak hastanın kullandığı plak kademeli olarak terk edilmelidir.

Diş sıkma problemi olan Lingual Ortodonti hastaları bu tedavide en zor vaka gruplarından bir tanesini teşkil etmektedirler. Saklı teller ile tedavi gören bu hastalarda yapılacak bir diğer uygulamada ise botoks tedavisidir. Ancak bu uygulama mutlaka konu ile ilgili uzmanlaşmış doktorlar tarafından uygulanmalıdır.